Uppgift 1 - StopMotion
Vi har valt att gestalta ämnet normer genom att en gubbe känner sig likadan som alla andra, men han vill inte vara det. Så han hittar nytt hår som han sedan köper, men när alla andra märker att han är annorlunda blir han ledsen. Sedan kommer det en till gubbe som också väljer att byta hår, så han får en kompis.
Vi har byggt upp vår berättelse utifrån dramaturgimodellen att två problem uppstår. Man kanske tror att det första problemet har löst sig efter att han köpte nytt hår. Men sedan när dom andra inte gillar honom ändå, uppstår det andra problemet. Han börjar gråta, men det löser sig genom att han får en kompis, och dom blir lyckliga.
Vi har jobbat med ljudet på det sättet så att det blir enklare för tittarna att se hur personen mår och reagerar och för att göra filmen lättsammare. Vi har lagt in snarkljud när det är natt och gråtljud när han gråter osv. Dom ljuden fick vi från malbertsmelodier. Vi har även lagt in bakgrundsljud och sorgsen musik när han är ledsen. Vi har även jobbat med olika bildutsnitt såsom närbild, helbild och miljöbild.
Vi byggde våra gubbar av lera. Vi blev positivt överraskade av att göra stopmotion, då vi tänkte att det skulle ta längre tid än vad det faktiskt gjorde att flytta gubbarna. Vi har turats om med filmandet. Det var lite svårt att lista ut hur man skulle zooma in till en början men det löste vi. Samma sak med redigeringen, men efter mycket hjälp klarade vi det.
Komplettering:
De olika skeendena utifrån dramaturgimodellen som vi använde var först anslag och lite presentation. I anslaget väcks förväntningar och man anar en konflikt, när gubben i början tar sig i håret och blir ledsen. Man kan säga att vi även använde oss av fördjupning eftersom man får följa vår gubbe till affären och man börjar förstå hur han känner sig och varför han var ledsen i början. Konflikten trappas sedan upp då gubben byter hår, men blir ledsen när de andra ser att han är annorlunda och de tycket han är ful. Vår gubbe börjar för förta gången gråta, vilket man kan säga är filmens klimax, den når sin kulmen. Sedan är det en annan som också vill vara annorlunda och vår gubbe får en kompis. Filmen avrundas och sedan kommer berättelsens premiss, vilket är berättelsens budskap. Jag skulle säga att vår berättelses budskap är att man ska våga vara annorlunda och sluta lyssna på andra. Även att man aldrig är ensam till slut.
I början av filmen är det helbild för att man skall se allihopa. Man ser deras kroppsspråk. Sedan skulle jag säga att det kommer en halvbild, när gubben zoomas in för att vi skall se att han blir ledsen och tar sig på håret, detta kroppsspråk var viktigt att få med. Sedan blir det helbild igen, och sedan en miljöbild, då man ser bakgrunden där gubben går men även affären han kommer fram till. Sedan blir det halvbild igen när vi zoomar in på gubben för att visa att han blev glad när han såg håren. Han går in och det är helbild så man skall se bakgrunden. Sedan blir det miljöbild när det är natt. När gubben går till skolan igen blir det halvbild/närbild när gubben blir ledsen igen för att de andra är taskiga. I slutet när han får en vän så avslutar vi med närbild för att visa att de är glada och att filmen slutar lyckligt.
Kommentarer
Skicka en kommentar